tiistai 23. kesäkuuta 2015

tää kaupunki on koti mulle




Okei no en ehkä kutsuis tätä kylän pahasta kaupungiksi, mutta juuri tuol laulu soi mun päässä aina kun kävelen tuolla kylällä. Sairaalasta kun kotiuduin, mulla oli kova suunnitelma muuttaa vantaalle, kunhan ensin oon koonnu itteni mummin luona täällä virojoella. Sitten kuitenkin aloin katsella koulupaikkoja ja löysin sen Haminasta. Sitten aloin miettiä kovalla kiireellä Haminaan muuttoa, jotenkin se oli vähän niin kuin pakon edessä muutto, " pakko muuttaa samaan paikkaan koulun kanssa".Jotenkin se vain tökki koko ajan, vaikka sielä olisi ollut asuntokin valmiina. En vain pystynyt. Sitten, joku viisas heitti minulle, että mitä jos jäisit Virojoelle ja etittäis mulle asunto täältä. Kun se päätös oli tehty, mun oli niin helppo hengittää sen jälkeen. Jotenki kaikki palaset loksahti paikoilleen.
Mä aluksi tulin tänne pakoon kaikkia turhia "virikkeitä" ja se että lähteminen mihinkään olisi täältä käsin hieman työläämpää kuin vaikka jostain oikeasta kaupungista. Kuitenkin siinä kävi niin, että mä aloin oikeasti pitää tästä paikasta ja sen pienyydestä. Nyt mua pitäis kirveellä uhata, jotta mut sais täältä pois, jos silloinkaan.
 En tiedä mikä tässä paikassa viehättää, täähän on loppujen lopuks keskellä ei mitään. Haminaankin täältä ajaa sen 25 minuuttia, mutta toisaalta saman matkan joutuu istuu bussissa vantaalla jos menee vaikkapa jumbolta helsingin keskustaan. Ruuhka aikaan vielä kauemmin. Täällä tuli hetkessä kaupan ja kiskan tädit tutuiksi, nykyään ne moikkailee siviilissäkin ja saattavat kysellä kuulumisia. Ihan tuosta vaan. Mikä on oikeasti kiva juttu, joskus kun ei ole muuta kanssa käymistä käymistä kenenkään kanssa niin voi sentään kaupan tädin kanssa vaihtaa muutaman sanan. Myös ihmiset kun kävelevät ulkona vastaa saattavat tervehtiä, vaikkei koko ihminen olisi edes entuudestaan tuttu. Jotenkin se on kasvattavaa ja sitä juuri että täällä oppii hymyilemään kaupungilla ihmisille, jotka vastaan kävelevät. Toisin, kuin isommissa paikoissa kun kävellään naama kohti asfalttia, ettei kukaan vaan katso sua silmiin.
Myös se, että kunnallisella puolella täällä jokaista kohdellaan oikeasti yksilönä ja otetaan jokaisen tarpeet hyvin huomioon. Meitä kohdellaan oikeasti kuin "lähimmäistä", tai siltä oikeasti täällä tuntuu. Täällä ei todellakaan ole mitä liukuhihna tyyppistä toimintaa, vaan kaikki hoidetaan kunnolla alusta loppuun.
Vielä en ainakaan myös en ole kokenut bussilla liiikkumista ongelmaksi, se on vain asenne kysymys. Pitää osaa suunniella lähtemiset ja tulemiset sillai että bussit kulkee, mutta toisaalta se on ihan kiva. Tuleepahan tultua aina jokseenkin ajoissa kotiin kylä/kaupunki reissuilta.
Voisin hehkuttaa tätä paikkaa loputtomiin, eikä osa kuitenkaan sitä ymmärtäisi. Tulkaa toki testaa, tää on ihana kesäpaikka ennenkaikkea <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti